REVIEW: HARU NEMURI- HARU TO SHURA

There occasionally comes a release that totally changes everything you expected from an artist. Haru Nemuri, who has made a name for herself making early Daoko-like tunes with previous releases has come and reinvented everything. Her latest album Haru to Shura is confident, wild, aggressive, punky and most of all- feels like a living, breathing thing. If she was grounded before- this time she’s shot herself into the stratosphere.

Opening with the rowdy “MAKE MORE NOISE OF YOU”, a fist shaking punk anthem that would make for a legendary T-shirt slogan, Haru sets the tone for the album ahead. Unbridled youth energy is the name of the game here, and with massive choruses like the one on “Narashite” or title track “Haru to Shura”, its hard not to get swept along with it. The instrumental work matches the energy (those soaring guitars!), and considering that it’s a “Jpop” record, it rocks harder than most rock bands.

Everything sounds organic and important. Nemuri has a flow that is impeccable and matches her explosive backing tracks perfectly. She growls like a pro- not a wail, a genuine, gut churning growl that shakes the soul. Production is appropriately rough around the edges, with no cookie cutter lining to soften the hits.

Track picks include the punchy single “Sekai o Torikaeshite Okure” (which will bore its way into your brain and sit there for hours after listening to it), the fun “Lost Planet” and finally, my personal favorite track “Nineteen”, which has one of the most impressively hard hitting hooks and transitions I’ve heard in a long, long time.

Usually, ending your album with remixes is a sign that you’re just filling the record up, but in this case- the remixes have had so much thought and effort put into them. They flow naturally with the album’s rhythm and they are surprisingly as satisfying as the original versions. The “Narashite” lazy jazz/trip-hop arrangement is particularly great- and makes for brilliant, sleepy, tripped out sendoff.

The grandest sentiment given from this extraordinary work is knowing that this release comes from a place that is entirely genuine- Haru Nemuri is giving her all on this album, the stakes feel high. It truly feels that she made this to prove herself- and without a doubt has on every level. There literally isn’t a single track you will want to skip- even the “zzz” interludes have the function of tying the album together neatly. A masterpiece.

10/10 You aren’t just experiencing a new J-pop album, you’re experiencing a new J-pop LANDMARK. Essential. Buy it. Play it everywhere you go. Perfect.

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REVIEW: HARU NEMURI- HARU TO SHURA

5 thoughts on “REVIEW: HARU NEMURI- HARU TO SHURA

  1. Ongaku says:

    The DAOKO comparisons scared me off, but this is above and beyond what DAOKO’s ever put out. Thanks for bringing attention to this record with your review – I’m greatly anticipating Haru’s future output. And although you said this album was a reinvention of sorts, are there any other albums from her that’d you recommend?
    By the way, and I know you don’t enjoy Ringo much nowadays, but Electricmole Forums is up and running once again.
    Cheers!

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  2. […] Je découvre la musique de l’artiste japonaise Haru Nemuri 春ねむり et il s’agit encore là d’une belle révélation. Elle est catégorisée dans le style J-Pop mais la plupart des morceaux se rapprochent plutôt du rock alternatif. J’écoute intensément ses deux albums: le plus récent Haru to Shura 春と修羅 et son album précèdent Atom Heart Mother アトム・ハート・マザー. J’aime tout particulièrement la singularité de son chant toujours à la limite entre le parlé, avec un phrasé parfois rapide tendance rap, et les paroles chantées. Le ton monte parfois dans ses morceaux jusqu’au cri et toujours d’une manière authentique. Les morceaux et les paroles sont souvent accrocheuses et nous reste en tête après l’écoute au point qu’on n’a d’hâte que d’y revenir. Certains morceaux tournent à l’expérimental comme le morceau titre du deuxième album Haru to Shura, lorsque le rythme s’accélère soudainement jusqu’à finir par craquer. J’aime cette distorsion de la musique. C’est un mot ディストーション (distorsion) qu’elle répète d’ailleurs plusieurs fois en continu sur le morceau intitulé Narashite 鳴らして et beaucoup de morceaux fonctionnent autour de quelques phrases accrocheuses qui sont comme accentuées et scandées dans les morceaux: 光って あおく光って ぼくが死んでもいのちは消えない (Brille, brille d’une lumière bleue. Même si je meurs ma vie ne s’éteint pas), アンダーグラウンド いのちを燃やして (Underground, brûle la vie), 愛だったそしてそれは永遠だった (c’était l’amour et puis c’était l’éternité). Une phrase fait le lien entre les deux albums et c’est ma préférée: ぼくを最終兵器 (Je suis l’arme ultime). Un des morceaux phare du deuxième album est certainement Sekai wo torikaeshite okure せかいをとりかえしておくれ et il prend des accents plus pop par rapport au reste du deuxième album. C’est certainement ce morceau et quelques autres qui le suivent qui qualifie l’album dans la catégorie J-POP. Un autre titre Yume wo miyou ゆめをみよう (Rêvons) est peut être le morceau que je trouve le plus poignant de l’ensemble des deux albums de Haru Nemuri. Ils méritent d’être écoutés et une fois n’est pas coutume, l’album Haru to Shura a même été revu sur le blog vidéo The Needle Drop, ce qui apporte à l’album une certaine reconnaissance bienvenue. D’autres revues à lire sur les sites rokku panku et Deadgrandmablog. […]

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      1. Regarding releases this year I highly suggest Maison book girl’s new album Image. They’re a math pop idol group with a quirky and magical sound. Almost like a shoegaze feel.

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